Frihed og FIRE,  Uncategorized

Hold fast i det gode fra ferien

Når man er på ferie, eller holder barsel, orlov, eller bare når man har weekend, finder man hurtigt på nye gode og rare tiltag. Det kan være at spise god morgenmad, at læse avis om morgenen, at løbe en tur, at lege med børnene, at lave mad fra bunden af, eller lignende. Det kan også være at ligge ved en pool og nyde cocktails, eller på anden vis nyde livet med nogle andre ting end det man “plejer” til hverdag.

Når man ligger der ved poolen, nyden stilheden, musikken, løbeturen, børnelegen eller hvad du nu end har fundet på, er det nemt at tænke “Yes, dette her er bare livet! Når jeg bliver pensionist vil jeg bare lave dette her hver dag!”

Og det _er_ helt sikkert noget du synes godt om. Men hvorfor vente til næste års ferie, til næste weekend, eller helt til du bliver pensionist? Hvis du mærker rigtig godt efter, kunne du så tænke dig at det gode tiltag bliver til en vane? I hverdagen?

Rigtig mange af de tiltag vi finder på i ferierne og weekenderne kan godt blive en naturlig del af din hverdag, hvis du altså gider, og hvis du finder ud af hvordan det kan blive til en vane.

FAKTABOKS: Ferie eller weekend?: Grunden til jeg skriver ferie, weekend, barsel, orlov lidt på skift her, er fordi der bare er tale om perioder i tilværelsen hvor du laver noget andet, end at passe et almindeligt 8-16 job eller tilsvarende. Det er tidspunkter du selv ville definere som noget andet end “til hverdag”. “Til hverdag” er for mange mennesker den store klump af tid, hvor de laver alt andet end det de helst vil.

FAKTABOKS: Tiltag, ting eller vane?: En vane er noget vi gør uden at tænke så grundigt over at det skal planlægges eller tænke over hvad det kræver. En vane behøver ikke være noget hvor vi ikke glæder os over at gøre det, kedeligt eller spændende. At man spiser god morgenmad hver dag i en uges ferie, gør det ikke til en vane, men bare til et tiltag eller en midlertidig ændring mens man har ferie. Det bliver først til en vane, når det udføres regelmæssigt mange gange. Hvor lang tid det tager, før noget bliver til en vane, varierer fra emne til emne, og fra person til person. Det er der skrevet mange andre gode teorier om. (henvis evt. til Atomic Habits)

Sundt eller usundt?

Du må selv vurdere hvilke tiltag du finder sunde eller usunde overfor dig selv. Nogle vil sikkert mene det er sundt at løbe en tur hver morgen, eller at lege med børnene på deres præmisser, før arbejdsdagen starter. De samme vil sandsynligvis mene det er mere usundt at lave treretters middag hver dag, at have drukket de første par cocktails inden kl 10, og andet i den boldgade. Men det har du selv et langt bedre kompas til at vurdere, end andre har.

Hvilke ting kan man så tage med sig?

Du kan tage alle tiltag fra ferien med dig! Men det er forskelligt hvor meget de forskellige tiltag kræver af ændringer i din hverdag, for at blive en naturlig del af den. Eksempelvis kan det blive overskueligt at indføre en vane om at lave god og langsom kaffe til dig selv hver morgen, mens det kan være en stor mundfuld at få plads til en cocktailpool i haven.

Her er nogle eksempler på konkrete ting man nemt finder på at gøre i ferien eller weekenden, som kan flyttes med over i hverdagen, hvis du vil det.

PLADS TIL LISTE

Løbetur hver morgen (eller nogle gange om ugen)

Meditation eller yoga hver morgen

Avislæsning

Læse en bog

Lege med børnene, uden distraktioner

Ligge i poolen (eller badekaret) med en cocktail

Lave god mad sammen, fra bunden, over et godt glas vin

Gå en stille tur i skoven

Drikke mega god kaffe

Lav din egen liste

Tænk tilbage på den seneste ferie du eller I var på. Hvilke gode ting lavede I der? Enten dig alene, eller sammen med familien eller med vennerne? Var der nogle gange hvor du selv tænkte “Det her er bare livet! Bare jeg kunne gøre dette hver dag!”? Skriv dem ned her.

Tænk også på dine weekender. Hvad gør du i weekenderne som får dig til at føle at du har fri, at du har tid, at du er glad? Skriv dem ned her.

PLADS TIL LISTETEMPLATE

Hvilke andre parametre var der?

I ferien var der måske andre parametre der også spillede ind, for at du kunne få det nødvendige fokus. Måske var der ingen arbejdsemails der tikkede ind, måske var der ikke de sædvanlige TV-kanaler/streamingtjenester, eller måske havde I aftalt ikke at have smartphones på jer hele tiden? Hvis du kan genkende eller genfinde nogle af de parametre, så træk dem med over i hverdagen også. Lad arbejdstelefonen ligge i tasken, lydløs, afmeld streamingtjenesten, lad smartphonen ligge inde i opladerskabet (lav et opladerskab/opladerskuffe hvis din telefon i dag ligger synligt fremme til opladning!) eller gør den eller de ændringer som du tænker vil øge fokus på det vigtige, som måske også hjalp til at gøre det en hyggelig stund i ferien.

Hvad kræver det så?

De fleste ting på ovenstående liste kræver én fælles ting; tid. De kræver simpelt hen bare at du afsætter tid til dem, at du prioriterer dem. Hvordan du finder tiden, vender jeg tilbage til om lidt. Andre af tingene kræver måske at du køber noget nyt, at du ommøblerer, eller ligefrem bygger om, skifter job, flytter, eller noget helt andet. Jo dyrere eller sværere en beslutning der skal tages, jo sværere er det at indføre tingene i hverdagen. Men lav en liste over det du gerne vil, uanset hvor stort eller vildt det måtte være. Den dag I så alligevel skal til at bygge nyt køkken, hiver du listen frem, og ser om der kan blive plads til dén bardisk, eller den dag I alligevel ser på at flytte, husker du at listen indeholder noget med være tæt på stranden, skoven, eller hvad det end måtte være.

Hvordan får man tiden?

I en i forvejen hektisk hverdag kan det virke uoverskueligt at skulle finde mere tid til en aktivitet der “bare” er for sjov, eller “bare” er for ens egen skyld. Men kort sagt, så er aktiviteter der “bare” er for din egen skyld, det vigtigste du overhoved kan prioritere at gøre.

Den nemmeste måde at finde mere tid på, er ved at fravælge noget andet. Lav en liste over aktiviteter du bruger tid på i hverdagen, som du ikke synes er sjove, eller som ikke giver mening for dig og din familie. Skriv dem ned, skriv hvor lang tid du bruger på dem. Og skriv så hvad de kræver for at blive ændret på.

PLADS TIL LISTEEKSEMPEL, PLADS TIL LISTETEMPLATE

Her er eksempler på ting i hverdagen, som man kunne finde på at ændre på, eller ville bruge mindre tid på, hvis det blev muligt:

Se TV

Transporttid til og fra arbejdet

Transporttid til børns fritidsinteresser

Administrative opgaver, e-boks, netbank, emails

Rengøring

Havearbejde

Fravælger noget andet.

Står tidligere op.

Laver det sammen med nogen.

Lave det sammen med noget andet der i forvejen tager tiden.

Bygger videre på en vane du har i forvejen (atomic habits)

Nyt udstyr forpligter

Hvis det er ting der kræver nyt udstyr eller nye møbler, og du er fast besluttet på at gøre det til en vane i hverdagen, så anskaf det nødvendige udstyr i en rigtig god kvalitet. Det kan godt være at det koster en del penge, og det strider måske imod andre emner her i bogen om at være sparsommelig, og ikke bare købe gadgets og dimser. Men køber du noget udstyr i en ordenlig kvalitet, så vil du både finde glæde over at bruge det, og føle dig en smule mere forpligtet til at huske at bruge det.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.